De factuurvoorspeller

Frank hanteert dynamische prijzen en dynamische voorschotten. Dat is best veel dynamiek. Om je toch enigszins houvast te geven laten we je hieronder zien hoe jouw maandelijkse kosten eruit zien, op basis van de verwachtingen van de energiebeurs van vandaag. We updaten hier dagelijks de beursprijzen (maand futures) en dus kun je, als je dat wilt, iedere dag kijken hoe die verwachting zich aanpast.
Let op: alle genoemde bedragen op deze pagina zijn inclusief 21% BTW.

Stap 1: vul je gegevens in

Om de factuur te voorspellen hebben we onderstaande gegevens nodig. Je verbruik om de kosten voor het dynamische deel in te schatten, en je locatiegegevens om te bepalen welke netbeheerder jou bedient en welke kosten daarmee gemoeid zijn (het vaste deel).
Jouw gegevens
Jouw jaarverbruik
kWh

Vraag en antwoord

Met een dynamisch energiecontract van Frank betaal je elke maand voor je werkelijke verbruik. Het voordeel hiervan is dat je als klant nooit teveel betaalt en we de risico’s voor beide partijen klein houden.

Voorafgaand aan de maand maken we een inschatting van je kosten op basis van het percentage van je jaarlijkse verbruik wat je die maand zal gebruiken en een schatting van de prijzen. Na afloop van de maand, weten we precies hoeveel je verbruikt hebt en wat de prijzen waren op deze momenten. Dit rekenen we met je af op de volgende termijnfactuur.

We rekenen dus geen vast, maar een dynamisch voorschotbedrag. Iedere maand is het termijnbedrag daarom anders. In de winter betaal je meer en in de zomer minder, simpelweg omdat je in de zomer minder energie verbruikt en vaak ook tegen lagere tarieven dan in de winter. Naast je verbruik betaal je een vast bedrag per maand aan netbeheerkosten en een vaste maandelijkse vergoeding ter bekostiging van de dienstverlening door Frank Energie.


Een praktisch voorbeeld:

In april ontvang je de ‘termijnfactuur mei’ met de geschatte kosten voor mei. In april weten we ook je werkelijke verbruik van maart en rekenen we het verschil tussen de geschatte en werkelijke kosten van maart af.

In april ontvang je dus de ‘termijnfactuur mei’ met:

  • Vaste leveringskosten,
  • De geschatte kosten voor mei,
  • De werkelijke kosten van maart ten opzichte van de eerder betaalde geschatte kosten voor maart.

Je kunt bij ons betalen via automatisch incasso of door zelf over te maken naar IBAN NL 96 RABO 0353 4030 83 t.n.v. Frank Energie, onder vermelding van jouw klantnummer. Aan de automatische incasso zijn geen extra kosten verbonden.

De incasso vindt standaard rond de 18e van de maand plaats. Echter kunnen we dit op aanvraag ook op de 25ste van de maand verzetten.

Mocht je iets willen wijzigen in je betalingswijze, kan je dit doorgeven via een mail naar klantenservice@frankenergie.nl


Wanneer een incasso poging mislukt (of wanneer je onze incasso storneert) ontvang je een herinneringsmail. Wij zullen geen nieuwe incassopoging doen. Je bent zelf verantwoordelijk om tijdig te betalen door over te maken naar IBAN NL 96 RABO 0353 4030 83 t.n.v. Frank Energie, onder vermelding van jouw klantnummer.

Wanneer hier geen reactie op volgt, zul je t.z.t. een laatste herinnering ontvangen. Ook kunnen we bij het uitblijven van een betaling besluiten om te stoppen met leveren van energie.

Indien je er financieel niet uit komt, neem dan contact op met klantenservice@frankenergie.nl onder vermelding van je klantnummer en leg de situatie uit. Hoe eerder je contact met ons opneemt, des te beter. We kijken graag of we samen een gepaste oplossing kunnen vinden om de achterstand in te lossen.

Onze incassodatum is standaard rond de 18e van de maand. Maar je kunt ook kiezen voor de 25e van de maand. Je voorkeur kun je bij ons opgeven via klantenservice@frankenergie.nl onder vermelding van je klantnummer. De nieuwe factuurdatum gaat dan per de volgende maand in.

Wanneer je niet in staat bent om de factuur binnen de gestelde termijn te betalen, willen wij je er graag op wijzen dat we in overleg een betalingsregeling kunnen treffen.

Neem contact met ons op via klantenservice@frankenergie.nl onder vermelding van je klantnummer en leg je situatie uit. Hoe eerder je contact met ons opneemt, des te beter. We kijken graag of we samen een gepaste oplossing kunnen vinden.

Heb je op dit moment meerdere schulden? Dan adviseren wij je om zo spoedig mogelijk aan te melden bij de schuldhulpverlening. Zij kunnen je helpen bij het oplossen van uw financiële problemen. We raden je aan om te controleren of de schuldhulpverlening waarmee je contact opneemt, is aangesloten bij de NVVK op www.NVVK.eu. Ook is het aan te bevelen om www.geldfit.nl te bezoeken.

Bij Frank Energie volgen wij strikt de vereisten van het wettelijk afsluitbeleid. Na meerdere betalingsherinneringen zal de procedure voor beëindiging van de levering starten.

Neem contact met ons op via debiteuren@frankenergie.nl onder vermelding van je klantnummer en leg je situatie uit. Hoe eerder je contact met ons opneemt, des te beter. We kijken graag of we samen een gepaste oplossing kunnen vinden om de achterstand in te lossen.

Ja. We sturen voor de verwachte kosten van die leveringsmaand ook een incasso. Die baseren we op de resterende leveringsdagen van die maand. Deze incasso kan vaak op hetzelfde moment vallen als de reguliere incasso van het voorschot voor de volgende maand.

Ik wil ook slimme energie van Frank!