Hoe gaat Frank om met meterstoringen?

Wat te doen bij een slimme meter storing? Wij leggen het uit.

Om je dynamische energiecontract goed te laten werken, is het noodzakelijk dat we meetdata ontvangen van je slimme meter. Zonder die meetdata kunnen we je verbruik per uur of dag niet koppelen aan de actuele beursprijzen. Dit kan invloed hebben op je energierekening.

Slimme meters kunnen helaas ook storingen hebben. Hieronder lees je wat er gebeurt bij een storing en welke acties wij ondernemen. Zo weet je precies wat je kunt verwachten.

Veelvoorkomende storingen bij slimme meters

Binnen de energiesector zijn er duidelijke afspraken gemaakt over hoe storingen aan slimme meters worden afgehandeld. Dit zijn de drie belangrijkste stappen:

Stap 1: Kortdurende storing (code 012)

Wanneer je slimme meter een storing aangeeft, wordt dit signaal doorgegeven aan de netbeheerder. Omdat storingen vaak van korte duur zijn, wordt er in deze fase nog geen actie ondernomen. Deze stap duurt maximaal 10 werkdagen.

Wat doet Frank Energie?

  • We wachten de volgende stap van de netbeheerder af. In deze fase worden er geen aanpassingen gedaan aan je contract of verbruikskosten.

Stap 2: Onderzoek van de slimme meter (code 014)

De netbeheerder onderzoekt je slimme meter op afstand. Als het probleem hiermee niet wordt opgelost, neemt de netbeheerder contact met je op om een afspraak te maken voor een onderzoek op locatie. Op locatie kan blijken dat:

1. De meter administratief door de klant is uitgezet. 

2. De meter defect is en gerepareerd of vervangen moet worden. 

Deze stap duurt doorgaans 3 tot 12 weken.

Wat doet Frank Energie?

  • We wachten af of de storing overgaat of dat de netbeheerder de status van de meter wijzigt. Er worden geen aanpassingen gedaan aan je contract of verbruikskosten.

Stap 3: Vervanging of reparatie van de meter (code 039)

Als de netbeheerder aangeeft dat de storing niet opgelost kan worden, wordt de meter vanaf dat moment behandeld als een conventionele meter. Samen met de netbeheerder kies je voor een oplossing, zoals reparatie of vervanging. 

Wat doet Frank Energie?

  • We nemen contact op met de netbeheerder om te controleren of er al contact met jou is geweest. Zo proberen we het probleem zo snel mogelijk op te lossen.
  • We veranderen je contract naar een variabel contract. Op basis van je profiel (dat door de netbeheerder wordt bepaald) berekenen we je verbruik voor de periode waarin we geen meetdata ontvangen.
  • We sturen je een e-mail om je op de hoogte te brengen van de situatie.

Na de oplossing van de storing

Wanneer je slimme meter is gerepareerd of vervangen, ontvangen wij hier geen melding van via de netbeheerder. Daarom is het belangrijk dat je ons zelf informeert zodra het probleem is opgelost. Dit stelt ons in staat om je contract zo snel mogelijk weer om te zetten naar een dynamisch contract. Zo profiteer je weer van de actuele energieprijzen.

Neem hiervoor contact met ons op. We regelen dit graag voor je!

Veelgestelde vragen over slimme meter storingen

Wat is een slimme meter storing? Een slimme meter storing betekent dat de meter tijdelijk of langdurig geen meetdata kan verzenden. Dit kan komen door technische problemen of door handmatige wijzigingen.

Wat betekent code 012 bij een slimme meter? Code 012 staat voor een kortdurende storing. In de meeste gevallen wordt deze vanzelf opgelost en is er geen actie nodig. Pas bij code 039 zal de netbeheerder contact met je opnemen om een passende oplossing te bespreken.

Hoe lang duurt het oplossen van een slimme meter storing? Afhankelijk van de oorzaak kan het oplossen van een storing enkele dagen tot weken duren. Code 014 duurt gemiddeld 3 tot 12 weken. De duur van code 039 is afhankelijk van de periode waarbinnen de afspraak met de netbeheerder wordt gemaakt.

Wat kan ik zelf doen bij een storing? Neem contact op met je netbeheerder als je slimme meter langere tijd niet werkt. Wij staan ook voor je klaar om je vragen te beantwoorden.

Hulp nodig?

Heb je vragen over een storing of wil je weten wat je zelf kunt doen? Neem gerust contact op met ons.

Ik wil ook energie van Frank